Får din webshop også kun 10%-30% af den trafik den kunne få, hvis den var optimeret rigtigt?
At drive en webshop er blevet meget mere kompliceret og krævende end for blot nogle år siden. Konkurrencen er blevet voldsom stor og det er blevet vanskeligere at trænge igennem online – både i Google og i de sociale medier. Googles ændringer i søgemaskinen gør, at mange webshops har måtte se deres gode placeringer forsvinde og overtaget af andre. Og i Google Analytics kan man ikke længere se, hvilke søgeord, der konverterer og hvilke der ikke gør efter indførelsen af SSL. Så hvad gør man nu?
I dag har SEO for webshops mindre med forskellige små taktikker at gøre – det drejer sig mere om at spille på den lange bane og opbygge brand og kendskab ved hjælp af problemløsende indhold, der også vækker interesses hos bloggere og meningsdannere. Samtidigt med at din website er optimeret for kommercielt indhold og med en suveræn struktur.
Indhold er forskellen på succes og fiasko
For webshops findes der to typer af indhold – kommercielt og redaktionelt. De fleste webshops har kun kommercielt indhold og dermed går de glip af meget trafik og omsætning. Kommercielt indhold er kategoribeskrivelser, produktbeskrivelser, produktbilleder og produktvideoer.
Har du også kun kommercielt indhold i din webshop? Så går du glip af masser af kunder og omsætning.
Redaktionelt indhold er indhold, som hjælper med at få fat i kunderne tidligere i deres købsfase, end når de allerede er zoomet ind på dine kategorier eller produkter. Google kalder det Zero Moment of Truth. Det er det indhold, vi især omtaler som superindhold i content marketing og som løser ægte kundeproblemer. Det er samtidigt det indhold, der kan tiltrække links fra bloggere og meningsdannere. Links som dine kategorier og produktbeskrivelser ikke kan tiltrække.
Så for at få succes med din webshop skal du have optimeret dit kommercielle indhold og implementere en content marketing og SEO strategi, der opruster dit redaktionelle indhold.
Koblingen mellem kommercielt og redaktionelt indhold er det vi kan levere til dig og din webshop. Og det er den kobling, der er vejen til online succes på den lange bane. Gammeldags linkbuilding til kategorisider dur ikke mere – der skal mere til.