Content Marketing flytter dine kunder gennem salgstragten til de ender med at købe
Content Marketing starter med dine kunder og potentielle kunder. Det er kunsten at kommunikere med dem om emner, de er oprigtigt interesseret i, men uden du forsøger at sælge – i første omgang. Det er udvikling af kvalitetsindhold, der viser at du forstår kundernes problemer og interesser i hele salgsforløbet og som til syvende og sidst får kunderne til at træffe den logiske beslutning at foretage et køb hos dig.
Fejl som mange begår med Content Marketing
Inden vi går i detaljer, så lad os se på de typiske fejl, som rigtigt mange begår, når det drejer sig om Content Marketing og som er baggrunden for vores tilgang til disciplinen:
1. Ingen reel content strategi
De fleste, der forsøger sig med content marketing, starter med at producere blogartikler om generelle emner om deres forretning uden en reel strategi om hvilke emner, der er interessante for målgruppen og hvorfor.
”Så du sælger hundefoder? OK, vi ses om en måned og så har vi produceret 8 artikler relateret til hundefoder.”
Hvordan finder de frem til de emner i den måned? Det vi typisk ser er enten
- En tilfældig brainstorm – folk i virksomheden siger: ”Jeg har altid synes vi skulle skrive om X”, og så skriver de om X. Eller de tænker på tilfældige ideer, som kan være relevante.
- Prioriterer (SEO) søgeord efter søgevolumen. Man bruger et SEO værktøj til at spytte nogle interessante og relevante søgeord ud og så går man efter dem, hvor man tror, man kan blive godt placeret for i Google.
Begge disse tilgange fører til det problem, som mange kommer til os med:
”Vi har alle disse blogartikler (og måske en masse trafik), men vi får ingen leads eller ROI fra dem.”
2. Artiklerne har ikke det rigtige vidensniveau
Mange virksomheder sælger til kunder, der ikke er begyndere. Især B2B virksomheder sælger til målgrupper bestående af salgsdirektører, IT direktører, produktchefer, tekniske chefer m.m., som er eksperter på deres område. Og også B2C salg kan være til et vidende publikum.
Men blogartikler skrives af tekstforfattere eller marketingfolk, der ikke ved lige så meget om emnet som målgruppen. Den typiske blog-forfatter får typisk nogle søgeord og skal så ”skrive en artikel” om det.
Hvad den tekstforfatter typisk gør er at google lidt rundt og læse, hvad andre har skrevet om emnet og så forfatte deres egen blogartikel med egne ord om dette. Det er hvad vi kalder en Google Stil, for det er det samme, som når elever skal skrive en opgave i skolen.
Det efterlader virksomheden med uoriginalt og uinteressant indhold. Så selv om du får emnet fra ovenstående fejl nr. 1 rigtig, så vil målgruppen, der lander på dit indhold ikke være imponeret nok til at konvertere.
Det skader yderligere dine chancer for at få gode leads fra content marketing.
3. Ingen reel markedsføring af indholdet
De fleste laver ingen reel markedsføring eller reklame for deres indhold. De trykker udgiv og venter på, at Google placerer dem godt i søgemaskinen. Så der går måneder uden meget trafik til siden. Det er en forfærdelig oplevelse for din virksomhed. Nogle siger at de skam laver nogle opslag på LinkedIn eller Facebook, men det er ikke reel markedsføring. Det giver ingen kvalificerede besøg.
4. Ingen måling på konverteringer
Det sidste er, at de fleste marketingfolk ikke er så glade for at stå til ansvar for de forretningsmæssige resultater, som content marketing genererer. Altså leads og salg. De siger i stedet, at indholdet er for toppen i salgstragten eller branding og at trafikken er vigtigst. Eller endnu værre – ser på eksponeringer på de sociale medier og siger: ”Se, det vil på et tidspunkt generere forretning.”
Efter vores opfattelse er det ikke godt nok. Det ultimative mål for vores content marketing proces, er at få konverteringer og det adskiller os fra de 99% andre, der laver content marketing.
Hvad er Content Marketing hos JPO?
Content Marketing skal tiltrække, engagere og konvertere målgruppen. Men vi lægger altså især vægt på den sidste del – konverteringer. Hvis du ikke har nogle konverteringer, har du ingen forretning. Derfor er det så vigtigt.
Content Marketing er ikke bare noget man gør – ikke hvis man gerne vil have succes med det. Vores content marketing proces er opbygget for at imødegå de udfordringer og fejl, vi mener der begås mange andre steder og indeholder fire trin:
1. Content Strategi
Mens alle andre skriver om tilfældige emner eller ideer, så baserer vi vores content marketing proces på et fundament af en omfattende kunde- og målgruppeanalyse. Efter vores mening er det, den allervigtigste faktor for at lave de rigtige ting. Ved hjælp af interviews og analyser kortlægger vi blandt andet:
- Hvem er dine bedste kunder.
- Hvor finder du bedst din målgruppe online.
- De udfordringer og problemer kundegruppen har.
- Hvordan dine produkter og services afhjælper udfordringerne.
- Hvilke søgeord din målgruppe anvender i Google for at løse disse udfordringer.
Med baggrund i analysen præsenterer vi en content strategi med konkrete anbefalinger til hvilket indhold, der skal produceres for at få flere leads og kunder til din forretning.
2. Udvikling af det rigtige indhold
Din hjemmeside skal udvikles til at være en magnet, der kan tiltrække de rigtige kunder. Det kan kun ske, hvis indholdet på hjemmesiden er i absolut topklasse. Derfor skal vi udvikle og skabe superindhold, der kan tiltrække, fastholde og engagere dine potentielle kunder og meningsdannere i din branche. Dit indhold skal dels omhandle de rigtige emner (som vi fandt i trin 1), men det skal også skrives i et sprog og på et niveau, der passer til din målgruppe. Det betyder, at der ofte skal eksperter ind over. Men ikke altid. Vi har erfaring i at skrive om meget forskellige emner på et højt niveau.
Men ofte inddrager vi eksperter fra vores kunder i tilblivelse af indholdet. Det sker typisk ved hjælp af interviews af produktchefer, tekniske eksperter m.m. Alt sammen for at sikre det korrekte niveau i vores indhold og artikler.
3. Markedsføring af indholdet
I modsætning til de fleste andre, venter vi ikke på, at Google finder indholdet og placerer det højt i søgemaskinen. I stedet har vi en tostrenget tilgang til at få markedsført dit indhold:
- Kort sigt: Vi ved hvor din målgruppe findes online og der præsenterer vi dem for det nye indhold. Det kan være LinkedIn og Facebook grupper, online PR, Influencers samt annoncering til målgruppen (som vi betaler).
- Lang sigt: SEO. Her forsøger vi ved hjælp af outreach og linkbuilding at få indholdet så hurtigt til tops i Google som muligt.
4. Måling af konverteringer og resultater
Når du investerer i content marketing er det også vigtigt om du får det ud af det, som du forventer. Og det uanset om du laver content in-house eller har outsourcet det til os.
Vi måler på konverteringer og på hvordan hver enkelt artikel bidrager i den henseende. Og vi bruger Google Analytics og Data Studio til dette, så der skal ikke installeres et eller fancy system.
Er du interesseret i at vide mere om hvordan et content marketing bureau kan hjælpe dig, så kontakt os endelig.
Content Marketing for Webshops
En webshop har typisk kun én form for indhold; produkter og varekategorier. Det er nu en gang den måde en webshop er organiseret på og det er der heller ikke noget galt med. Men det er de færreste andre hjemmesider, der har lyst til at linke til en kategori eller produktside – der skal mere til. Desuden er det sjældent at indholdet på en webshop rammer en kunde først i købsprocessen – den kommer først på banen, når søgninger er efter – ja gæt selv – produkter og varekategorier.
Læs mere om content marketing for webshops.
Content Marketing i B2B
Salgsprocessen i B2B virksomheder er ofte mere komplekst og langvarig end i B2C virksomheder. Det tager længere tid at få en kunde igennem alle trin i salgstragten inden et køb. Har du indhold, der matcher dine kunders trin i salgstragten? Fokuserer dit indhold sig på kundernes problemer – eller er det som de fleste en beskrivelse af din virksomheds produkter og services? Få fat i flere kunder med indhold, der interesserer dem og vis dem at din virksomhed er eksperten i markedet.
Læs mere om B2B content marketing.