Du kender sikker reklamefilmen som et stykke tid har kørt på danske kanaler, hvor en familie vækkes af ejendomsmægleren og i panik skal have ryddet op i huset, inden der kommer huskøbere på besøg. Filmen er en del af et rigtigt godt stykke content marketing, for reklamefilmen opfordrer folk til at downloade 52 salgsfif til at sælge bolig inde på Homes hjemmeside.
De 52 salgsfif er nemlig, hvad jeg vil kalde “superindhold”, der skal trække folk til hjemmesiden. Og tænk en gang at kunne anvende reklamefilm til markedsføring af ens eget indhold – det er jo julemusik i en hver content marketingmands ører.
Men desværre halter Home’s kampagne så meget på alle andre parameter, at selv ikke de rigtigt gode salgsfif eller reklamefilmene kan rette op på det. Hvad der kunne have været en fantastisk kampagne er nu bare blevet lidt tynd i det og giver sandsynligvis kun lidt brand-kendskab på grund af de mange reklamefilms-minutter.
Her er mine bud på, hvad Home burde have gjort:
1. Tænk SEO ind i al online markedsføring
De 52 salgsfif er grundlæggende en rigtig god idé med information og tips, som mange nuværende og kommende boligsælgere sikkert vil sætte pris på. Og en idé, der med Home’s marketingbudget ville kunne trække masser af omtale også online og dermed skabe mange links, der på sigt kunne forbedre Home’s placering i Google og andre søgemaskiner.
Men kampagnen er på ingen måde optimeret til dette – underligt nok, da Home ellers godt kunne forbedre sine generelle placeringer i Google på interessante søgeord. Eller måske er det netop derfor, at søgemaskineoptimering ikke er tænkt ind – det er simpelthen et område, der ikke er fokus på i boligkæden.
Det første man burde have gjort var at tænke en søgeterm ind i selve kampagnen og de 52 salgsfif. Titlen på siden er ganske enkelt: “52 gratis salgsfif”. Der står intet om boligsalg – det kunne lige så godt være 52 salgsfif for at sælge din sofa på Den Blå Avis.
En helt simpel titel kunne have været:
“52 gratis salgsfif til bedre boligsalg”
Overskriften er dog lidt bedre:
“52 gratis salgsfif, som giver din bolig mere værdi”
Den gentages så en enkelt gang – hvorfor varierer man ikke? F.eks. med:
“Læs vores salgsfif og øg prisen på din bolig”
[divider icon=”arrow-down” style=”simple”]
Hvor er den eksterne omtale?
Med godt indhold og massiv markedsføring af indholdet efterfølgende via tv-reklamer (paid media) burde man også opnå omtale online (earned media) og dermed generere en masse indgående links til de 52 tips, der dels kunne øge trafikken til siden men også hjælpe hele Home’s hjemmeside til at blive placeret højere i Google med endnu flere besøgende som resultat.
Jeg har anvendt tre værktøjer til at finde indgående links, Majestic SEO, OpensiteExplorer og Ahrefs og ingen af disse rapporterede nogle indgående links til de 52 fif.
Jeg ville have sparet nogle reklameblokke på tv og i stedet anvendt pengene på at få placeret omtale på relevante blogs, online medier og magasiner. Altså en såkaldt outreach-kampagne. Og omtale med link tilbage til de 52 salgsfif. Tænk hvad et link fra BoBedre.dk, BoligMagasinet.dk eller Penge.dk kunne betyde for både omtale og omdømme i Google?
2. Opsamling af kundeemner
Jeg går ud fra, at Home’s kampagne har som formål at få flere boligsælgere til at sætte deres bolig til salg hos Home? Der er da sikkert også nogle få, der med det samme tager røret og ringer til Home, når de har læst de 52 fif. Men langt de fleste af os læser måske nogle af fif’ne og glemmer så alt om Home.
Hvordan kan det være, at Home ikke har sat en “email-lås” på de 52 salgsfif? Altså at man først fik adgang til de 52 gode tips, når man havde afleveret sin email adresse. På den måde havde man fået fat i en række potentielle kundeemner og tænk hvad Home kunne have anvendt de email adresser til bagefter?
Jeg ville have sat en række automatiseret mails op, der dels kunne udbygge de 52 fif med yderligere gode råd om boligsalg og dels kunne kvalificere de enkelte emner bedre over tid, sådan så når den enkelte kommer til det tidspunkt, hvor man ønsker at sælge sin bolig, ja så er hun/han ikke i tvivl om, at det skal ske hos Home.
Så få midler skal der til for at Home’s kampagne om de 52 salgsfif havde været endnu bedre og med garanti opnået et meget bedre resultat online. Læg i øvrigt mærke til at jeg linkede til kampagnen ovenfor – så kommer der dog 1 link ud af anstrengelserne…