Du har sikkert hørt at ”content is king”! Det har fået mange virksomheder til at tro, at en content marketing strategi bare er at lave så meget indhold som muligt. Så strategien er meget indhold – uanset hvilket indhold, der er tale om.
Det er derfor der findes så meget ligegyldigt indhold på nettet – det har ingen retning og vision og giver sjældent værdi for læseren.
Lad os ændre det.
I stedet for at skabe ”indhold”, så lad os se mere konkret på, hvordan content marketing kan spille en vigtig rolle som en del af dine overordnede forretningsmål og din målgruppes behov.
Så hvis du har undret dig over om content marketing giver værdi eller hvordan den passer ind i et større perspektiv, så læs med her.
Der er ikke nogen fast formular for hvor stor og omfattende en Content Marketing Strategi skal være. Det vigtigste er, at den er operationel og let at arbejde efter. Men den skal gerne besvare nogle spørgsmål, der vedrører din online forretning, så du ved i hvilken retning, du skal bevæge dig. Spørgsmål, der typisk falder inden for disse områder:
- Business Plan
- Målgruppe / Persona
- Nuværende Brand
- Content Plan
- Marketing kanaler
En content marketing strategi er en vigtig del af vores arbejde med SEO – de to hænger stærkt sammen – men vi assisterer også gerne til udvikling af en content marketing strategi alene.
Her kommer nogle af de ting, du skal gå igennem i processen:
Business Plan
Din content marketing strategi skal hænge sammen med virksomheden overordnede business plan – det er den sikreste vej til succes. Derfor skal du overveje følgende spørgsmål:
- Hvad er vores drømmescenarie med denne proces?
- Hvad er risikoen, hvis vi fejler?
- Hvilke godkendelser skal vi have fra ledelsen?
- Hvad er budgettet?
- Hvad er ambitionsniveauet – hvor ofte kan vi producere indhold?
Målgruppe / Persona
- Hvad kendetegner vores målgruppe?
- Hvilke personaer henvender vi os til?
- Hvordan ser vores typisk salgstragt ud?
- Hvordan ser kundens købsproces ud?
- Hvilket indhold skal produceres for at ramme trinene i salgstragten og købsprocessen?
- Hvor færdes målgruppen ellers online?
Nuværende Brand
- Hvordan ser vores nuværende markedsføring ud?
- Hvordan rammer den salgstragten / købsprocessen?
- Hvad gør vores konkurrenter?
- Hvad er vores nye idé?
- Hvad vil vores brand ultimativt opnå?
Content Plan
- Hvad skal vi lave?
- Hvem skal lave det og hvornår?
- Har vi allerede indhold, der kan anvendes?
- Hvordan skal form og tone være?
- Marketing kanaler
Marketing kanaler
- Hvilke kanaler har vi allerede (websites, blog etc.)?
- Hvad skal ændres for at kunne fortælle den nye historie (blog, social medier etc.)?
- Er der noget vi skal stoppe med?
- Hvad er målet med de enkelte kanaler i forhold til salgstragten/købsprocessen?
- Hvordan får vi de enkelte kanaler med i vores historie?
- Hvilke kanaler passer til bestemte personaer?
- Hvem tager sig af kommunikationen på de enkelte kanaler?
Mange af disse spørgsmål skulle gerne besvares i din content marketing strategi. Bliver de det, er du helt sikkert på rette vej. Det er vores erfaring, at en workshop med nøglemedarbejdere er en god måde at komme rundt om alle disse spørgsmål og få klarhed over strategien. Vi hjælper dig gerne med at facilitere en workshop om din content marketing strategi. Kontakt os, hvis du vil høre mere om dette.